Кандидат економічних наук
Доцент кафедри підприємництва і маркетингу
Дроботова Марина Володимирівна
Науковий ступінь:
Кандидат економічних наук
Вчене звання присуджене за кафедрою:
Доцент кафедри економіки, маркетингу та менеджменту
Дисципліни, що викладає:
«Маркетинг», «Економіка підприємства», «Промисловий маркетинг», «Підприємництво у сфері послуг
Професійний і науковий інтерес:
Маркетинг сфери гостинності, інноваційні технології, підприємницька діяльність
Корпоративний email: marinadrobotova2@vu.cdu.edu.ua
Освіта:
У 1994 р. закінчила Кубанський державний університет за спеціальністю «Географія», здобула кваліфікацію «Географ, викладач».
У 1996-1999 рр. навчалася в аспірантурі Дніпродзержинського державного технічного університету.
У 2001 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Управління матеріальними ресурсами промислових підприємств» за спеціальністю 08.07.01- Економіка промисловості (08.00.04 Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності).
Експерт НАЗЯВО (ГЕР-24 «Сфера обслуговування»).
Член журі II етапу (Черкаська область) Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук; відділення економіки (2012–2024 рр.).
Підвищення кваліфікації
- Міжнародна науково-освітня платформа “Оновлюйся”, тема «Новації вищої освіти України та ЄС в сучасному інформаційному суспільстві»; 6 кредитів ЄКТС сертифікат № 018.02/2021 від 26.02.21р.
- Курс 6-годинного навчання на тему "Гігієна і санітарія для працівників закладів ресторанного господарства", 28.11.2022.
- FUNDRAISING AND ORGANIZATION OF PROJECT ACTIVITIES IN EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS: EUROPEAN EXPERIENCE, 2022.
- Лекції-тренінги на тему: «Принципи реалізації програм та практик зелених кампусів в ЄС» (25.05–08.06.2023).
- СЕРТИФІКАТ ПРО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЕКСПЕРТА НАЦІОНАЛЬНОГО АГЕНТСТВА ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ, 26 січня 2024 року.
- Як використовувати ШІ у маркетингу на малих бюджетах, жовтень 2023
- Підвищення кваліфікації у Сумському державному університеті. Назва програми: «Робота із сучасними моделями штучного інтелекту в освіті і науці» (з 24.03.2025 до 01.04.2025).
- Центр цифрової освіти
- 2-годинна онлайн-зустріч на тему "Інклюзивність та безбар'єрність в ресторанно-готельному бізнесі", 28.11.2022.
- "European sustainable tourism practices", 20.05.2025
- Цифрограм, 01.05.2021
- СЕРТИФІКАТ ПРО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЕКСПЕРТА НАЦІОНАЛЬНОГО АГЕНТСТВА ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ, 03 лютого 2022 року.
Список наукових публікацій
- Дроботова М.В. Сучасні маркетингові інструменти в управлінні підприємствами сфери гостинності (підрозділ 1.13). Л.Ю. Бутенко, М.В. Дроботова. Financial-economic and innovative support of entrepreneurship development in the spheres of economy, tourism and hotel-restaurant business : collective monograph ; ed. by V.M. Yatsenko. Coventry (United Kingdom) : Agenda Publishing House, 2017.
- Дроботова М.В. Тренди розвитку інновацій в готельному господарстві (підрозділ 6.12). Л.Ю. Бутенко, М.В. Дроботова . Determinants of Innovation and Investment Development of Multi-Branch Entrepreneurship, Tourism and Hospitality Industry : collective monograph ; ed. by V.M. Yatsenko. Nuremberg (Germany) : Verlag SWG imex GmbH, 2019. P. 413–424.
- Predicting activity results of the specialized tour operator. Marina Drobotova , Viktoriia
Krasnomovets , Olga Radchenko, and Artur Romanov./ SHS Web of Conferences 65, 05002 (2019)
M3E2 2019. - Бутенко Л.Ю., Вінник Д.А., Вінник В.І., Дроботова М.В. Міжнародні та національні премії і конкурси – маркетинговий інструмент у сфері якості послуг гостинності. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки», № 4 (2021).
- Дроботова М.В. Сучасні тренди розвитку закладів ресторанного господарства в Україні. Моніторинг, моделювання та менеджмент емерджентної економіки. Зб.наук.пр. Сьомої Міжнародної наук.-практ. конференції Одеса - Черкаси, 23-25 травня 2018 р. Редкол.: Кібальник Л.О., Соловйов В.М. (від. за випуск) та ін. Черкаси: видавець Вовчок О.Ю., 2018 . С.117-119 .
- Дроботова М.В. Сучасні тенденції розвитку закладів ресторанного господарства в Україні . М.В. Дроботова, Н.Г. Босецька. Рекреаційні ресурси та послуги гостинності в регіонах України : матер. ІІI Всеукр. Інтернет-конф. (17 травня 2018 р., м. Черкаси). Черкаси : Ю.А. Чабаненко, 2018. С. 165–169.
- Дроботова М.В. Проблеми застосування інструментів моделювання в сфері туризму і гостинності. Моніторинг, моделювання та менеджмент емерджентної економіки. Зб.наук.пр. Шостої Міжнародної наук.-практ. конференції Одеса - Черкаси, 23-25 травня 2017 р. Черкаси: видавець Вовчок О.Ю., 2017. С. 108-110.
- Дроботова М.В., Грицаченко А.П. Розвиток туристичної інфраструктури Чигиринського району Черкаської області. Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка–2018». XX Всеукраїнська наукова конференція молодих учених, Черкаси: ЧНУ, 2018. С.126-128.
- Іщенко Н.В., Дроботова М.В., Музичка А.Р. Економічні аспекти проектування
безбар’єрності в сфері гостинності задля сталого розвитку. SWorldJournal, Issue 33. - Красномовець В.А., Дроботова М.В. Характеристика готельної сфери Черкащини в
контексті розвитку туризму в регіоні. Економіка та суспільство. 2021. № 32. - Дроботова М, Красномовець В. (2024) Інновації в засобах розміщення - проект
розширення послуг в еко-готелі. Економіка та суспільство, (62). - Дроботова М, Опалько В.В., Омельченко А.. (2024) Інноваційні об’єкти курортно-
рекреаційної сфери України: тенденції та перспективи. Економіка та суспільство, (65). - Зачосова Н.В., Дроботова М.В., Данильчук Г.Б., Опалько В.В. Прикладні аспекти розробки
проєктів у сфері туризму і рекреації в умовах воєнного часу. Вісник Черкаського
національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки” № 1-2
(2024). с.110-119. - Руденко М.В., Устік Т.В., Кочума І.Ю., Дроботова М.В. Інноваційні іміджеві стратегії
розвитку молодіжного сегменту міжнародного туризму. Економічний часопис Волинського
національного університету ім. Лесі Українки. 2025. Том 1 №41. С. 196-206. - Яценко О.В., Дроботова М.В., Вінник В.І. Мобільні застосунки – інноваційні маркетингові
інструменти у сфері послуг: економічний аспект. Економіка та суспільство. 2025. № 77. - Дроботова М. Застосування інтернет-порталів та інфо-ресурсів для набуття фахових
компетентностей в галузі 24 сфера обслуговування // INNOVATIONS OF HIGHER EDUCATION OF
UKRAINE AND THE EU IN THE MODERN INFORMATION SOCIETY: [collection of scientific works /
for general. ed. O. Rudenko, М. Zhytar]. – Kyiv, 2021. – p. 49-52. - Бутко Н. В., Дроботова М. В. Аромат – маркетинговий інструмент підвищення якості готельних
послуг // Туризм і гостинність: стан, проблеми, перспективи : матер. V Міжнар. наук.-практ. конф. (21
жовтня 2020 р., м. Черкаси). – Черкаси: Вид-ць Юлія Чабаненко, 2020. – с.27-30. - Опалько В., Дроботова М., Сологуб М. Інноваційні стратегії управління
конкурентоспроможністю підприємства в умовах глобальних ринкових змін. Економічний
простір: Збірник наукових праць. – № 195. – Дніпро: УДУНТ, 2024. – 238 с. - Дроботова М.В., Костюченко С.А. Розвиток системи таймшер на курортах України //
Підприємництво у сфері послуг: реалії сьогодення і перспективи: матер. IІ Всеукр. Інтернет-конф. (15
листопада 2019 р., м. Черкаси). – Черкаси: Ю.А. Чабаненко, 2019. – с.23-26. - Дроботова М.В., Глушкова Р.В. Cтратегії конкуренції туристичного підприємства //
Підприємництво у сфері послуг: реалії сьогодення і перспективи: матер. IІ Всеукр. Інтернет-конф. (15
листопада 2019 р., м. Черкаси). – Черкаси: Ю.А. Чабаненко, 2019. – с.58-62. - Вінник В.І., Дроботова М. В. Застосування ревенью менеджменту в готельній сфері //Туризм і
гостинність: стан, проблеми, перспективи : матер. VІ Міжнар. наук.-практ. конф. (18 листопада 2021
р., м. Черкаси). – Черкаси : Вид-ць Юлія Чабаненко, 2021. – с.38-40. - Дроботова М.В., Глушкова Р.В. Стратегії конкуренції туристичного підприємства.
Підприємництво у сфері послуг: реалії сьогодення і перспективи: матер. IІ Всеукр. Інтернет-
конф. (15 листопада 2019 р., м. Черкаси). – Черкаси: Ю.А. Чабаненко, 2019. – с.58-62. - Дроботова М. В., Великий Н. Г. Особливості маркетингових комунікацій у системі
молодіжного туризму. Туризм і гостинність: стан, проблеми, перспективи. До 20-річчя
кафедри туризму і готельно-ресторанної справи. Матеріали VІІІ Міжнародної науково-
практичної конференції, (16 травня 2024 р., м. Черкаси) с. 156-158. - Дроботова М.В., Данильчук Г.Б. Проект «Віртуальний ТІЦ» - актуальна трансформація
сучасного туризму. Освітні і культурно-мистецькі практики в контексті інтеграції України
у міжнародний науково-інноваційний простір в умовах воєнного часу : збірник тез доповідей
VІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих вчених (м.
Запоріжжя, 10-11 квітня 2025 р.) / за заг. ред. В. В. Нечипоренко. Запоріжжя: Вид- во
Хортицької національної академії, 2025. с. 869-871. - Дроботова М.В., Дивна Ю.В. Маркетингові інструменти готельних мереж світу –
особливості та кращі практики. Перспективи стабільного економічного розвитку та
соціальних комунікацій в умовах сучасних викликів: вітчизняні реалії та світовий досвід:
матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю
(присвяченої 30-річчю економічного факультету ДДТУ), м. Кам’янське, 25-26 квітня 2024
р./ред. кол.: Н.А. Караван [та ін.]. Кам’янське: ДДТУ, 2024. с. 269-274. - Дроботова М., Вінник В., Музичка А. Діджиталізація та сталий розвиток туризму в
Україні. Collection of Scientific Papers with the Proceedings of the 5th International Scientific and
Practical Conference «Evolving Science: Theories, Discoveries and Practical Outcomes»
(September 8-10, 2025. Zurich, Switzerland). European Open Science Space, 2025. р.155-157.
Інші:
Наукові фахові статті:
Тези конференцій (лише за останні 5 років):
Статті в WoS, Scopus (із чітким дотриманням вимог оформлення бібліографії за стандартом АРА):














